ZASADY, METODY PRACY

Aby zrealizować treści programowe, wykorzystujemy metody nowoczesne i tradycyjne (aktywne, problemowe, twórcze). Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawą formę jego aktywności, tj. zabawę.

Do metod tych należą m.in.:

  • Metoda prof. E. Gruszczyk –Kolczyńskiej – Dziecięca Matematyka- zabawy matematyczne mające na celu zapewnienia dziecku sukcesów w nauce matematyki,
  • Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne- zabawy ruchowe uczące świadomości własnego ciała i otaczającej przestrzeni, nawiązanie kontaktu z innymi za pomocą dotyku i ruchu,
  • Opowieść ruchowa,
  • Metoda K.Orffa,
  • Pedagogika zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów Klanza –zabawy i zajęcia ze wszystkich obszarów edukacji,
  • Kinezjologia edukacyjna Dennisona-program ćwiczeń ruchowych , graficznych relaksacyjnych aktywizujących proces uczenia się,
  • Metoda Dobrego Startu- metoda przygotowująca do nauki czytania i pisania - alfabet piosenek - śpiewane literki - wierszyki do rysowania,
  • Relaksacja,
  • Bajkoterapia,
  • Zabawy paluszkowe,
  • Drama,
  • Pantomima,
  • Burza mózgów – metoda aktywizująca,
  • Fizyka dla smyka.

Katalog metod stosowanych w przedszkolu:

  • metoda samodzielnych doświadczeń oparta na inicjatywie własnej dziecka ( w czasie zabaw zajęć ruchowych, artystycznych dziecka, na temat dowolny, w kontakcie z przyrodą),
  • metoda zadań stawianych dziecku przez nauczyciela, które dziecko rozwiązuje przy jego wsparciu,
  • metoda odtwarzania, np. nauka wiersza, piosenki, tańca itp.,
  • metody słowne: rozmowy, opowiadania, zagadki,
  • metody żywego słowa oddziałujące na dziecko przez środki artystyczne, pomagające rozwijać wrażliwość uczuciową i estetyczną.

15 OBSZARÓW DZIAŁALNOŚCI EDUKACYJNEJ PRZEDSZKOLA

  1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych.
  2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
  3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
  4. Wpieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
  5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
  6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
  7. Wychowanie przez sztukę- dziecko widzem i aktorem.
  8. Wychowanie przez sztukę- muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
  9. Wychowanie przez sztukę- różne formy plastyczne.
  10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
  11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i unikania zagrożeń.
  12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
  13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
  14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
  15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.